Buspassagerer i København får ly for regnen

Passagerne på Københavns travleste busruter har nu udsigt til at komme i ly for regnen og få bedre information om trafikken

Pressemeddelelse 30. juni 2015

Hvis du er passager på A og S busserne i København, oplever du måske at måtte vente i regnen og spejde efter bussen sammen med tusindvis af medpassagerer. Men nu vil Københavns Kommune sikre læskærme med indbygget god digital trafikinformation ved de mest benyttede stoppesteder i kommunen.

”I dag er passagerne ved mange af de mest benyttede busstoppesteder i København nødt til at vente i regnen. Hvis vi skal have flere pendlere til at lade bilen stå og tage bussen, skal vi tilbyde buspassagererne samme gode venteforhold som i Metroen og ved togstationerne. Det vil sige ly for regnen og rusk samt god information om ventetid og alternative rejsemuligheder,” siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

De forbedrede venteforhold er et af resultaterne af en ny 15-årig aftale om reklamebærende byudstyr, som Københavns Kommune netop har indgået med AFA JCDecaux A/S. Sammen med Movia og AFA JCDeacaux A/S går Københavns Kommune nu i gang med at undersøge, hvor det af pladshensyn er muligt at etablere de nye buslæskærme. Teknik- og Miljøudvalget skal efter sommerferien vælge designet på de nye læskærme, der vil blive sat op i sommeren 2016.

De nye digitale infoskræme vil som minimum vise, hvor lang tid passagerne skal vente på den næste bus, og ved de vigtigste trafikknudepunkter vil skærmene samtidig oplyse om nærliggende stationer og busstoppesteder, så passagererne kan finde alternative trafikforbindelser i byen.

Den nye aftale med AFA JCDecaux A/S betyder samtidig, at der vil komme færre reklamer i det københavnske bybillede fremover. København lagde i udbuddet vægt på, at mængden af reklamer i bybilledet skulle reduceres, og AFA bød ind med at fjerne samtlige reklamesøjler og bill boards. Det betyder, at i alt 90 store reklamebærende elementer forsvinder fra bybilledet.

”København skal ikke være en by plastret til med reklamer. Derfor er jeg meget tilfreds med, at vi får færre reklamer i byen med den nye aftale,” siger Morten Kabell.

Miljøet nyder også godt af aftalen, der indeholder en række energibesparende elementer. Dels vil en del af byens reklamer fremover blive vist på digitale skærme frem for trykt papir. Dels vil AFA’s medarbejdere benytte elcykel og elbil, når den daglige drift og vedligehold skal udføres.  Endelig vil buslæskærme og reklamestanderne blive rengjort med opsamlet regnvand, og der vil blive integreret solceller og LED-belysning i en del af byudstyret.

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.