Forventeligt resultat af overførselsforhandlinger i København

Det kan med al tydelighed ses, at Enhedslisten ikke har haft indflydelse på, hvad overskydende skattekroner skulle gå til.

Pressemeddelelse 1. april 2016

Som eneste parti uden for de netop overståede overførselsforhandlinger i København har Enhedslisten ikke haft mulighed for at præge, hvad de overskydende skattekroner skulle gå til. Det kan med al tydelighed ses, mener teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

Da regnskabet for 2015 for nylig blev gjort op i Københavns Kommune, var der over en halv milliard til overs. De penge bliver investeret i kommunen på ny, men hvordan det skulle gøres, skulle partierne bag dette års budgetaftale blive enige om. Som eneste parti stod Enhedslisten uden for budgetaftalen for 2016, efter overborgmester Frank Jensen (S) smed Enhedslisten uden for døren, da overborgmesteren i efteråret hellere ville favne højrefløjen i Københavnsk politik. Dermed kunne partiet heller ikke sætte sit præg på forhandlingerne om de 585 millioner kroner, som var i spil, og det kan tydeligt ses, mener teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL): 

- For mig er det tydeligt, at højrefløjen igen har haft held til at trække Socialdemokratiet og Radikale rundt i manegen og til højre for deres vælgeres standpunkter. Socialdemokraterne proklamerede jo flot, at man havde taget ja-hatten på i forhold til bilfri søndag, men den må være væltet af, mens de blev trukket til højre af partier i den blå blok. 

- Det kan undre mig, hvordan partier, som repræsenterer under en tredjedel af københavnerne, kan trække flertallet rundt ved næsen. Det må være svært for S, SF og R at se sig selv i øjnene i forhold til at lade dette projekt med stor opbakning blandt københavnerne falde, lyder det fra Morten Kabell. 

Hvad der nu skal ske på den vedtagne dato i september, ved teknik- og miljøborgmesteren ikke, men der er mulighed for at gennemføre arrangementer i mindre skala, understreger han. Han undrer sig samtidig over, at Dansk Folkeparti dermed også har ladet sit forslag om bilfri kulturnat falde – noget som ellers virkede som en vigtig sag for kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (DF). 

Metroforpladser i fare

Også en forbedring af metroforpladserne ved den kommende Sydhavnsmetro ser nu ud til at være endeligt kasseret. Et projekt som ellers helt konkret ville komme titusindvis af københavnere til gode, men heller ikke dette projekt ser nu ud til at blive til virkelighed, til trods for at Socialdemokraternes overhoved i København, overborgmester Frank Jensen, selv har ønsket at finde pengene til projektet. Det siger en hel del, mener Morten Kabell:

- Højrefløjen må have haft nogle gevaldige klemmer på Socialdemokraterne og Frank Jensen, når han må sluge at skulle sløjfe så god en idé, som virkelig giver noget tilbage til Københavnerne og i særdeleshed til sydhavnerne, som overborgmesteren udadtil skatter så højt.

Når metroforpladserne nu er strøget fra listen med overborgmesterens velsignelse, ser det ud til at være et farvel til en ordentlig metro i Sydhavn og de byrumsforbedringer, der ville følge med pengene. Spotlyset ved at underskrive aftalen om Sydhavnsmetroen på Mozarts Plads var vist alt, Frank Jensen havde med til sydhavnerne.

- Man kunne jo have håbet på, at Radikale så ville have hjulpet, da metroforpladserne jo også handler om plantning af træer, men det er måske en overstået kamp for Tommy Petersen og co., siger Morten Kabell. 

Tilskuddet til metroforpladserne skulle blandt andet gå til store træer og bredere trapper, som skulle skabe et bedre fremkommelighed og flow på stationerne, og derfor overrasker det også Morten Kabell, at projektet ikke er blevet prioriteret:

- Konservative og Venstre har utrolig travlt med at tale om fremkommelighed i København, men det handler tilsyneladende kun om fremkommelighed for folk på fire hjul. Det kommer ikke som en overraskelse, at de borgerlige kun prioriterer bilismen, men at de andre partier og dermed flertallet til overførselsforhandlingerne ikke kan vinde den magtkamp, som ville have sikret et grønnere København med bedre fremkommelighed og også bedre byrum og byliv til følge, det kommer bag på mig. Ting, vi ved, giver københavnerne livsværdi, siger Morten Kabell.

Heller ikke en kunststofbane på Amager blev der penge til. Banen skulle anlægges langs Artillerivej, og var oprindeligt et ønske fra Kultur- og Fritidsforvaltningen. Fordi Hekla Park ligger på en gammel losseplads, er jordbunden blød, og derfor er udgifterne til etableringen banen steget. Selvom ønsket altså kom fra Kultur- og Fritidsforvaltningen i første omgang i 2012, ønskede kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (DF) tilsyneladende altså ikke at følge ønsket til dørs. 

- Jeg kan kun ærgre mig på københavnernes vegne, når jeg ser resultatet af overførselsforhandlingerne. I stedet for at give pengene tilbage til københavnerne i form af forbedringer og tiltag, et flertal af vælgerne kan spejle sig i, så har det røde flertal ved forhandlingsbordet tækkedes de borgerlige, slutter Morten Kabell. 

For mere information kontakt Andreas Hein på tlf. 51 36 44 94.