Parkeringsaftale skuffer den ansvarlige borgmester

Ved overførselssagen fik teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) ingen indflydelse på parkeringsaftalen.

Pressemeddelelse den 8. april 2016

I forbindelse med overførselssagen blev der også indgået en aftale på parkeringsområdet mellem partierne bag budgetaftalen. Dermed er der truffet beslutninger på parkeringsområdet, uden teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL), som er ansvarlig for området, kunne blande sig i diskussionen.

For snart halvandet år siden udløb et ti-årigt parkeringsforlig mellem Socialdemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti i København. Det betød, at parkering fremover skulle diskuteres politisk årligt, hvor den gamle aftale dikterede, at nedlagde kommunen en plads i parkeringszonen, så skulle der tilsvarende oprettes en anden plads andetsteds i samme område. I forbindelse med budgetaftalen for 2016 kom en ny parkeringsmodels på plads med fokus på at veksle parkeringspladser til brugbare byrum for alle københavnere. Men disse retningslinjer er langt fra blevet fulgt i den aftale, som kom på plads i forbindelse med overførselssagen i sidste uge, mener teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL), som ikke var med til forhandlingerne, da Enhedslisten ikke var en del af budgetaftalen for 2016:

- Det er tydeligt at se, at blå blok har sat sit aftryk på denne parkeringsaftale, man skulle jo nærmest tro, at Radikale og Socialistisk Folkeparti har været fraværende under forhandlingerne. Essensen i rammen for fremtidige parkeringsaftaler var at lave parkeringspladser om til attraktive byrum for københavnerne samt cykelparkering, når vi lykkes med at skabe parkeringspladser væk fra gadeplan. Den nye aftale skaber ganske rigtigt nye parkeringspladser, men partierne har belejligt ’glemt’ at se på byrum og cykelparkering, siger Morten Kabell.

Ingen penge til byrum og cykelparkering 

I overførselssagen er der fundet penge til at leje sig ind i parkeringsanlæg i Indre By og til at renovere et garageanlæg under Langebro, men penge til at skabe byrum og cykelparkering er henvist til budgetforhandlinger i efteråret.

- Blå bloks bilentutiaster må sidde og klappe i hænderne af begejstring over at have fået millioner af skattekroner til at betale for parkeringspladser til bilejerne i København uden at skulle finde en eneste øre til cykelparkering og byrum. Over 70 procent af de københavnske husstande har ikke bil, alligevel går alle partier på nær Enhedslisten ind for at please mindretallet i stedet for at skabe noget for flertallet. Jeg leder forgæves efter det røde og grønne aftryk i denne aftale, lyder det for Morten Kabell.

Færre parkeringspladser på gadeplan nedlægges 

Når nye parkeringspladser oprettes, fx i parkeringshuse, vil der blive nedlagt parkeringspladser på gadeplan. Men hvor det i den oprindelige aftale hed sig, at der forholdsmæssigt skal nedlægges parkeringspladser, ift. hvor mange der tilvejebringes, så er parterne kun blevet enige om kun at veksle ¼ af de pladser, som fremskaffes i fx parkeringshuse. Et sølle resultat, mener Morten Kabell:

- Fire nye parkeringspladser i et P-hus nedlægger kun en enkelt parkeringsplads på gadeplan, som vi så kan bruge til at skabe byrum eller cykelparkeringspladser til københavnerne. Det forslår jo som en skrædder i helvede i København, hvor borgerne hungrer efter flere opholdsmuligheder og bedre cykelparkering. Jeg kan ikke se det som andet end en slap holdning fra overborgmesteren, som på den ene side gerne vil have en CO2-neutral by, men på den anden side åbenlyst vinker flere biler ind i København. Det er en sørgelig holdning, siger Morten Kabell. 

For mere information kontakt pressekonsulent Andreas Hein på tlf. 51 36 44 94.