Transportminister tænder ikke på elbiler

Forslag om rabat på parkering til elbiler nærmer sig en hån mod danskere plaget af støj og luftforurening

Pressemeddelelse 25. september 2015

Transportminister Hans Christian Schmidt har foretaget en kovending og vil i et nyt udkast til bekendtgørelse nu alligevel give kommunerne mulighed for at tilbyde rabat på parkering til elbiler. Men transportministeren vil kun tillade kommunerne at give en rabat på op imod 5.000 kr. om året per elbil. I København koster en parkeringslicens til hele byen eksempelvis 54.000 kr. Beløbet er derfor alt for lille til at gøre elbilen økonomisk attraktiv. Samtidig bliver det fuldstændigt umuligt for kommunen at administrere en rabatordning med en øvre grænse på 5.000 kr., når det kommer til timeparkering, lyder den umiddelbare vurdering fra teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

”Elbilers miljømæssige gevinst kan ikke undervurderes i en storby som København, hvor flere hundrede mennesker dør for tidligt hvert år på grund af støj og luftforurening, mens tusinder bliver syge. En elbil bidrager ikke til luftforureningen og kun meget begrænset til støjniveauet. Derfor bør vi gøre det så attraktivt som overhovedet muligt at købe elbiler frem for forurenende diesel- og benzinbiler, så vi skaber et stabilt marked for den grønne teknologi. Det skylder vi de mange københavnere, der bliver syge på grund af biltrafikken i København,” siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell.

Transportministeren argumenterer for den meget begrænsede rabat på parkering for elbiler med, at strøm i dag ikke er fuldt ud CO2-neutralt. Men den argumentation køber den københavnske teknik- og miljøborgmester ikke.

”Lige nu arbejder alle andre end regeringen målrettet på at gøre produktionen af strøm CO2-neutral. Eksempelvis vil København opstille 100 nye vindmøller. Vindmøller hænger uløseligt sammen med en satsning på el- og brintbiler, da overskudsvind kan bruges til at oplade elbiler og producere brint. Vi har brug for en sammenhængende energi- og transportpolitik, og det leverer transportministeren ikke med sit udspil,” siger Morten Kabell.

Morten Kabell opfordrer regeringen til at lade sig inspirere af Norge, hvor ejerne af elbiler får en række fordele sammenlignet med ejerne af benzin- og dieselbiler. Det har betydet, at der kører mere end ti gange så mange elbiler på de norske veje, end tilfældet er i Danmark.

Københavns Kommune er i gang med at afdække konsekvenserne af den nye bekendtgørelse. Umiddelbart har København svært ved at se, hvordan kommunerne skal sikre, at en elbil maksimalt får en rabat på 5.000 kr. på timeparkering. Eksempelvis koster det i dag 31 kr. i timen at parkere i Københavns dyreste område, rød zone. Hvis kommunen vil tilbyde gratis timeparkering til elbiler, så vil det kun være muligt at parkere gratis i 160 timer om året. Herefter skal der betales for parkering. Men det kan kommunen ikke kontrollere. Alternativt skal kommunen opkræve betaling for parkering med elbiler og efterfølgende refundere pengene, indtil grænsen på 5.000 kr. er nået. Det vil blive en administrativ meget tung ordning.

Herudover ser kommunens jurister på, hvorvidt kommunen kan tilbyde rabat til elbiler, der i forvejen er tilknyttet private parkeringsordninger med indbyggede rabatter. Eksempelvis betaler bybiler i gennemsnit ca. 20-25.000 kr. for parkering i hele København gennem Easy Park. 

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.