Cyklister får lov at svinge til højre, selv om der er rødt lys

16.03.2016
Københavns Kommune gennemfører forsøget tre steder i byen i perioden fra 15. marts 2016 og året ud.

Formålet med forsøget er at undersøge, om man ved at lade højresvingende cyklisterne køre af sted, frem for at de skal holde stille for rødt lys, kan skabe et bedre flow på cykelstierne – og dermed i sidste ende forbedre fremkommeligheden på cykelstierne generelt.

”Mange cyklister svinger allerede i dag til højre for rødt, når det kan ske uden at skabe konflikter med fodgængere. Nu forsøger vi tre steder at gøre det lovligt for cyklisterne at tage højresvinget for rødt lys under lidt mere ordnede forhold. Men det vil stadig være cyklisternes ansvar at tage hensyn til fodgængerne,” siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL). 

I dag ligger cykelandelen på 45 procent, men kommunens mål er, at hver anden trafikant skal vælge cyklen frem for andre transportmidler. Både af hensyn til miljøet og den enkeltes sundhed, men også af hensyn til fremkommeligheden. Det stigende indbyggertal og den generelle vækst i København sætter trafiksystemet under pres, og derfor er der brug for løsninger, som er pladsbesparende, og som gør det nemmere at komme frem – som fx at skabe et bedre flow på cykelstierne, så man undgår de store klumper af cyklister, der ophobes ved rødt lys, og som både giver propper på cykelstierne og blokerer for de biler, der venter på højresving. 

Cykelstien de tre steder bliver delt i en ligeudbane og en højresvingsbane, så der bliver plads til de højresvingende cyklister. Den højresvingende cyklist har altid vigepligt og skal holde tilbage for fodgængere og cyklister, som kommer på tværs.  De tre forsøg bliver gennemført i følgende tre kryds:

  • Fra Lygten til højre ad Tagensvej
  • Fra Øster Farimagsgade til højre ad Sølvgade
  • Fra Enghavevej til højre ad Ingerslevgade

Københavns Politi har givet samtykke til forsøget og har været med til at udpege de tre kryds, ligesom der er givet dispensation til forsøget fra Vejdirektoratet, som selv i de forløbne to år har gennemført tilsvarende forsøg i kryds på udvalgte statsveje i hele landet. Krydsene i København er valgt, fordi der er relativt få fodgængere, og fordi de er typiske københavnerkryds, så man får et reelt billede af, hvordan løsningen vil virke. 

 

LÆS MERE I PRESSEMEDDELELSE

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.