Endnu to cykelbroer slår rekorder

18.12.2016
På bare et år er cykeltrafikken på Cykelslangen og Bryggebroen steget med 37 og 40 pct..

For halvanden måned siden solede Inderhavnsbroen sig i opmærksomhed på grund et overraskende højt antal brugere, og nu viser nye tal for Cykelslangen, at der langt fra er tale om en enlig svale. På blot et år er trafikken på Cykelslangen steget med 37 pct., og det betyder, at hele 20.700 tog en tur over broen på en hverdag i september. Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) er stolt over de flotte tal:

- Tallene taler for sig selv, og de bekræfter os i, at investeringer i genveje for cyklister betaler sig. Cykelslangen har gjort det til en leg at krydse havnen via Bryggebroen, og det opdager flere og flere tilsyneladende. Tallene viser, at jo bedre forhold vi skaber for cyklisterne, jo flere kommer der af dem, og dermed har vi et godt grundlag for og en god grund til fremadrettet at sætte endnu flere penge af til cykelområdet. Samtidig understreger de i den grad også behovet for at udvide Dybbølsbro for de cyklende, siger Morten Kabell.

Succesen for Inderhavnsbroen og Cykelslangen får dog ikke lov at stå alene. På Bryggebroen krydsede hele 23.800 cyklister havnen på en hverdag, og det er en stigning på over 40 pct. og samtidig det højeste antal nogensinde. Tallene bakker flot op om den ændring i trafikmønstret, Københavns Kommune registrerede for nylig; nemlig at der ved trafiktællingerne i september for første gang var flere cykler end biler, der krydsede søsnittet dagligt. Noget som blev bemærket i medier verden over. Og genvejene gør en forskel, slår Morten Kabell fast:

- For mange giver de store broer som Inderhavnsbroen og Bryggebroen sig selv som succeser, men de små genveje som Cirkelbroen, Trangravsbroen og Proviantbroen viser sig lige så vigtige for københavnerne og pendlere, fordi de véd, at de kan spare tid på at tage cyklen gennem byen og samtidig nyde turen i stedet for at sidde fast i en kø. Det er et tegn på, at vi skal tænke i genveje for cyklende i København og ikke planlægge byen efter biler, siger Morten Kabell.

I 2018 kan københavnerne se frem til endnu en genvej over havnen. Til den tid skulle et alternativ til Langebro gerne stå færdig på den nordlige side af det nuværende led mellem H.C. Andersens Boulevard og Amager. Broen benyttes i dag af over 40.000 cyklister i døgnet. 

Cykeltællingerne blev foretaget i september, som var særligt varm og solrig, hvilket kan have spillet ind på valget af transportmiddel.