Forsøg sætter byliv over biler

21.04.2016
Du kan nu tage gaden tilbage på Nørrebro, når parkeringspladser i dagtimerne afspærres og gøres til byrum

Pladsen er trang i København, og derfor ser politikerne nærmere på, hvordan den kan udnyttes bedst muligt. Derfor kan du nu tage gaden tilbage på Nørrebro og afholde alt fra fødselsdage og loppemarkeder til sjippekonkurrence og breakdancebattles, når parkeringspladser i dagtimerne afspærres og gøres til byrum.

Bilerne fylder en hel del i gadebilledet i hele København, og det skaber naturlige begrænsninger for udeservering og anden brug af asfalten. Det forsøger Teknik- og Miljøforvaltningen dog at lave om på ved at forsøge sig med fleksible parkeringspladser, som i øjeblikket testes tre steder på Indre Nørrebro. I testområderne fungerer parkeringspladserne på traditionel vis mellem kl. 17 og kl. 9, men herimellem bliver pladserne afspærret til andre formål. Det kunne fx være et loppemarked eller en fødselsdag, forklarer teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL):

- Det her er et meget konkret eksempel på, hvordan vi gerne vil give byen tilbage til københavnerne. I stedet for at bruge arealerne til at opbevare biler på, som meget få har glæde af, så åbner vi for, at københavnerne – og i dette tilfælde nørrebroerne – kan tage gaden tilbage og udnytte mulighederne for at lave noget anderledes. Cafeerne kan bruge pladsen til udeservering, og københavnerne er mere end velkomne til fx at afholde fødselsdag på gadeplan, siger Morten Kabell.

De tre forsøgsområder ligger i Birkegade, Ahornsgade og Guldbergsgade, hvor mellem to og fire p-pladser bliver afspærret i dagtimerne for at give plads til forskellige bylivsaktiviteter. Kun fantasien sætter grænser for, hvilke aktiviteter der kan organiseres i dagtimerne, mens bilerne er væk. Morten Kabell ser frem til at se, hvad nørrebroerne kan finde på at bruge pladsen til:

- København skal være en by for mennesker, hvor vi ikke skal reservere mere af vores sparsomme plads til biler end højst nødvendigt, og her er Nørrebro bestemt ikke nogen undtagelse. Jeg håber, at nørrebroerne vil tage muligheden til sig og vise både os politikere og omverden, hvad vi kan bruge pladsen til i København, hvis bilerne ikke skal fylde op i gadebilledet i dagligdagen, lyder det fra Morten Kabell.

De tre områder er nøje udvalgt. Således inddrages parkeringspladserne kun de steder, hvor der inden for 5 minutters gang er observeret mange ubenyttede parkeringspladser i dagtimerne, og dermed er der grobund for at videreudvikle det lokale byliv, mens parkeringspladser står ubenyttede hen i dagtimerne.

Bylivsaktiviteterne kan finde sted mellem kl. 9 og kl. 17 – i Birkegade må aktiviteterne dog først starte kl. 11, da der skal være plads til varelevering mellem kl. 9 og kl. 11. Lydniveauet må ikke overstige 60 DB. Allerede fredag  er der lagt billet ind de tre steder. Når arealerne ikke reserveres af andre, kan lokale cafeer bruge pladsen til udeservering.