Udledning af CO2 falder igen markant i København

08.06.2016
København har reduceret udledning af CO2 med 38 pct. siden 2005. Trafikken er nu hovedsynder i kommunens klimaregnskab

København vil være verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. Og med en reduktion i udledningen af CO2 på 38 pct. i perioden fra 2005 til 2015 er kommunen kommet godt fra start. I samme periode har befolkningstilvæksten i København været på 16 pct., og derfor er faldet i CO2-udledningen per indbygger på ikke mindre end 48 pct. Det store fald skyldes primært politisk krav om fjernvarme produceret på bæredygtig biomasse frem for kul. Herudover er strømmen i byens elforsyning blevet grønnere på grund af den øgede produktion af vindenergi i Danmark. Et skifte København har bidraget aktivt til gennem sit ejerskab af HOFOR, der bl.a. har opstillet nye vindmøller i bl.a. København, på Lolland og i Jylland.

”København har sat et meget ambitiøst mål om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. Vi er kommet rigtig godt fra start med et fald i udledningen af CO2 på 38 pct. på ti år. Vi har opnået det markante fald med grønnere strøm og fjernvarme. Det er indsatser, som de færreste københavnere mærker i deres hverdag. De kommende ti år er vi nødt til at gennemføre flere initiativer, der kræver en mere aktiv indsats fra kommunen, københavnerne og erhvervslivet. Derfor har vi det sværeste arbejde foran os,” siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

Selvom København aktuelt er langt foran tidsplanen, så viser nye beregninger, at kommunen frem mod 2025 skal finde nye initiativer, der kan reducere 286.000 ton CO2 svarende til 12 pct. af udledningen i 2005. Det skyldes primært, at omstillingen inden for transportsektoren går langsommere end forventet, bl.a. fordi den tidligere regering droppede planerne om en trængselsring.

Senere på måneden skal politikerne i Teknik- og Miljøudvalget tage stilling til, hvilke nye initiativer der skal sættes i søen for at bringe klimaplanen tilbage på ret kurs. Morten Kabell peger på nødvendigheden af en bred vifte af tiltag, der bl.a. skal reducere energiforbruget hos både kommunen og private samt øge genanvendelsen af affald. Men vigtigst af alt vil borgmesteren have fundet nye veje til at nedbringe udledningen af CO2 inden for transportområdet, der for første gang siden 2005 var en større klimasynder end både el- og fjernvarmeforbruget. 

”Transportområdet står i dag for den største udledning af CO2 i København. Det er et kæmpe problem og en seriøs trussel for vores ambition om at blive verdens første CO2-netutrale hovedstad. Derfor skal vi investere massivt i at fremme brugen af cykler og den kollektive transport, og vi skal have modet til at begrænse biltrafikken. Når Folketinget ikke vil lade os indføre en trængselsring, er parkeringspolitikken og en bevidst prioritering af pladsen i byens gader til fordel for de grønne transportformer vores eneste mulighed,” siger Morten Kabell.

For yderligere oplysninger kontakt pressechef Morten Rixen på tlf. 51 68 06 19